tisdag 4 maj 2010

Jag vill bo i en svamp...

... annars får jag kramp! Nja, kanske inte en svamp, men absolut i något naturligt! Vi drömmer just nu om eget hus - som vi givetvis bygger själva! Kan inte låta bli att fundera på hur det skulle vara att bo i ett litet rymdskepp, eller ett sk Earthship! Sen jag såg "Garbage Warrior" första gången i höstas har jag smygdrömt om att bo i ett lite "rymdskepp"! Jag blev helt såld på idén och jag kan verkligen se mig själv stå där ute i naturen och pressa bildäck med jord, lera eller cement och dekorera med glasflaskor.

Av nyaste numret av Kloka hem fanns det alltså ännu en artikel om denna Mike Reynolds (grundare) och hans utvecklade "naturhus"! Jag hoppas verkligen att det är ett byggnadssätt som attraherar allt fler människor som vill leva ett mer naturtroget liv!? I byggande av earthships används en teknik som funnits i tusentals år och som inkluderar naturen och återanvänder restmaterial så som flaskor, burkar och bildäck. Det modernaste (och kanske kostsammaste) är väl egentligen solpanelen som används för att genererar energi och ett litet vindkraftverk, men det håller ju kostnaderna nere! Enligt Reynolds kostar boendet 4200 dollar per kvm och under 1000 kr (obs! kronor) per år! Vem vill inte bo så billigt - helt otroligt! Givetvis har vi annat klimat än New Mexico, men kostnaderna kommer aldrig i närheten av en vanlig villa i Sverige med golvvärme, el-element mm (hutligt dyrt)...

Det härliga med "Garbage Warrior" är egentligen inte bara hustekniken och själva husen i sig utan Reynolds själv! Hans kämpande och inställning till det amerikanska samhället, världen och livet blir man verkligen imponerad och inspirerad av! Om man inte är alldeles för inne på att leva "the american dream", eller "the swedish dream" för den delen, med toppmoderna , dyra och ohållbara lösningar för hus och livsstil (ökad konsumtion - mer =bättre) som bidrar till klimatförändring osv kan jag bara rekommendera den här filmen (dokumentären). Se den idag!

Och för att avsluta inlägget och citera Reynolds (och jag kan inte mer än att le och hålla med); I´m just trying to save my own ass"!

För mer info: http://earthship.org/

Miss M

3 kommentarer:

  1. Visst är det en grymt intressant byggteknik. Jag vill också bo i ett jordskepp! :-)

    Skriver ett inlägg om det just nu på http://trulpens-lilla-grona.blogspot.com/. Det var förresten så jag hittade hit till din utmärkta blogg. Letar lite bilder. ;-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera