torsdag 24 juni 2010

Vardagsfilosofi

Det finns många bra uttryck som används i alla möjliga sammanhang. Ett av dem har följt mig länge och liksom rotat sig fast av någon anledning, ni känner säkert till det; "Ensam är starkast". För mig har det liksom varit rimlig att förklara det med att man är som starkast i sin ensamhet för att det då (i de situationerna) som det något sätt är "upp till en själv" och man kan inte "förlita sig på andra". Man är (enligt ett annat känt uttryck:) då "bäst när det gäller"! Båda dessa uttryck (gamla och väl beprövade!?) tyder på någon form av
prestationsinriktning... Inte konstigt att de etsats sig fast i just MIN hjärna. Hmmm. I alla fall, på senare år har jag lite tappat den där känslan av empowerment i dessa stunder då uttrycken uppkommer och känns aktuella. Istället för att känna mig stark i "min ensamhet" känns det istället.. öhh.. ja, ensamt! Och att känna sig ensam är väl något av det jobbigaste som finns!?

I helgen uppkom en diskussion om uttrycket "Den som har flest saker när han dör vinner"... Nytt uttryck (för mig) och galet konstigt påstående, men säkert målet för de flesta. Jag tänker, eller snarare suckar över att många inte verkar förstå det här med LIVET. Inte för att jag på något sätt skulle vara visare än någon annan men "för...pip...skull", vem kan någonsin säga att de blir lyckligare av saker. ALLA vet bättre än så - att leva för stundens (shoppingens) rus är väl det (ursäkta mig:) oklokaste man kan göra! Att överkonsumera är bara ett enkelt medel och uttryck för... ja, just det... ensamhet. Ett tomt hål som måste fyllas med något.

Eller? Är jag för hård i min bedömning av den så "smarta och välmenta homo sapiens"? Konsumtionen verkar ju öka hela tiden, så kanske är det jag som är "omedveten" och "oteknisk"? Säg gärna till i så fall så ska jag ta mig en funderare till. Men det har ju blivit ganska många tankar "so far"... Jag vill aldrig uppmana mina kunder att konsumera mera - jag vill uppmana dem att konsumera mindre, MEN smartare. För människan och miljön. För det är faktiskt också bevisat att man mår BÄTTRE av att göra sk "goda gärningar", sådan som inte bara gynnar en själv - utan även andra. Alltså när man är ZOOLIDARISK (en för alla - alla för en)!

Nej.. Istället skulle jag vilja komma med ett nytt uttryck (som jag nu på senaste tid erfarit): "Den som har flest prylar när han dör är den som känts sig mest ensam under tiden han levde!"...


Ha en skön midsommar!

KRAM Miss M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar