fredag 11 mars 2011

Rensa för livet...

... är verkligen ett bra namn på den kampanj som fantastiska Loppi drivit i början året. Jag kör själv på samma tema nu när jag öppnat min Bloppis: LOPPE-SHOPPEN här på Blogger!

Jag har börjat med att rensa bland barnens kläder och kommer övergå till barnprylar, vuxenkläder, inredning, böcker, skor mm. En del av det som jag producerar själv kanske slängs in; så som haklappar och förkläde till barn i återvunnen vaxduk för härliga färgglada 50, 60, 70-talet!

Det är en härlig känsla att rensa ut bland allt man samlat på sig genom åren. En befrielse helt klart! Att man samlar på sig så mycket är egentligen helt oförståeligt, och att vissa saker bara används under en mycket kort period/ett fåtal gånger (kanske tom bara en gång!) eller inte alls då de var ett ogenomtänkt köp är ju nästan pinsamt. Tänk så många saker som ligger därhemma hos folk som kunna glädja andra...! Nyproduktion är faktiskt överskattat när det finns så mycket schysst och bättre 2nd hand! En ny pryl ser ju ändå begagnad ut efter ett par dagar. Och för att inte tala om bilar som så fort de rullar ut ur parkeringen på företaget sjunker så ofantligt i pris... Vilken knasig och begriplig marknad!

Jag leker lite med tanken att om man skulle sluta producera materiella ting (räkna bort mat) från och med idag - hur länge skulle det då ta innan alla de produkter som finns i världen skulle vara så slitna att de var helt obrukbara... Lägg då till hur man kan omvandla och återvinna vissa "färdiganvända" produkter till nya! Bort med "slit-och-släng-konceptet"! Jag tänker; vilken j-vla kreativitet och uppfinningsrikedom människorna skulle komma med... Men skulle priserna på ting bli dyrare? Ja, antagligen! Men kanske skulle vi då inse att vi inte behöver så många saker för att vara lyckliga...? Priset kanske äntligen skulle bli den rätta!? Och kanske den mest lockande tanken för mig: skulle vi känna en större solidarisk känsla och bli mer generösa i våra handlingar...? Min romantiska sida vill tro så i alla fall.

Jag skulle vilja utveckla dessa tankar mer men det lördag och barnen leker "piratskepp" här i köket. Nu ska njuta av att se deras fantasi växer fram.


Kram Miss M

P.S. 1 Skulle 250 år vara helt galet gissat?

P.S. 2 Givetvis funderar jag på det här med arbetslöshet om saker skulle skuta produceras, men om vi inte behöver köpa så många prylar behöver vi ju inte lika mycket pengar! Tiden skulle kunna gå åt att tillsammans planera hur vi skulle kunna producera mer effektiv mat som räcker åt alla!

P.S. 3 Jag vet att det är mer komplext än ovan nämnda saker, men ge mig lite "cred". Jag har precis upptagit bloggen igen och min hjärna exploderar av tankar och idéer!

P.S. 4 Det här med P.S. är så typiskt mig. Jag kommer hela tiden på nya saker jag vill få fram. Ska försöka sluta med det.

P.S. 5 Förlåt! Det är som en förbannelse. Nu slutar jag. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar