söndag 20 mars 2011

Vardagslyx & Lycka - del II

Ja, en vecka sedan sist men fortfarande i mina tankar! Det här med lycka alltså. För det som jag även fick höra via media förra söndagen, men denna gången på TV-programmet "Jakten på lycka" med sköna Hanna Hellquist lite senare på kvällen var mycket intressant.

Det var sista avsnittet på programmet och det utvärderades huruvida vi kan lära oss att bli "lyckligare". Själva övningarna som försökspersonerna från Gnesta testat under ett par veckor gav förvisserligggen en viss ökad lycka och jag betvivlar egentligen inte att vi med tex mindfullness kan få en ökad medvetenhet och därmed större
KASAM = större ödmjukhet inför livet & en känsla av att vara "lyckligare". I alla fall om man jämför med hur livet "rullar på som vanligt" och man känner sig lite som en hamster i ett hjul...

Det som egentligen bryr mitt huvud är fortfarande det här med vilka signaler och bilder som vi bombarderas med dagligen från olika håll och kanter. Kanske egentligen lite omedvetet. För vi är ju så vana vid dem, alla ideal och trender som ständigt dyker upp på vår näthinna. Svårt att missa om man har en TV eller befinner sig i stan någon gång då och då... Här tänker jag dock att man faktiskt kan göra medvetna val. T.ex. genom att aktivt välja TV-program och kanaler samt hålla oss borta från shopping lite oftare. För jag vet ju själv att så fort man hamnar i ett köpcenter så det är jättesvårt att INTE konsumera och tänka: "Jag skulle verkligen behöva den där prylen"! Ordet "behöva" har ju fått en lite snedvriden betydelse nu för tiden... Precis som att man "behöver" en tröja till när man har 25 st sedan tidigare! Och övertygelsen ligger i att; det är ju en annan nyans än de andra, eller; de andra är så gamla (typ 6 månader)... osv.

Men för att inte gå ifrån programmet och temat för mycket; det fanns tre uttalande som fastnade i mina tankar mer än något i "Jakten på lycka":

Det första var ett försök att identifiera vad lycka är. En tittare hade mailade till Hanna följande kriterier:

1) Något att göra
2) Någon att älska
3) Något att se fram emot

Det andra var en jämförelse i stil med: Lycka är som bantning! Alla vet hur man ska göra men försöker ändå ständigt med olika snabba mirakelkurer med utlovade resultat... Och misslyckas! Vi vet ju alla att det finns inga "shortcuts" (genvägar) här i livet - det är hårt arbete som gäller. Eller, ett annat alternativ och något jag själv måste lära mig; att släppa taget lite grann (kontrollbehov)...

Det tredje var en engelsk liten tant som sa att: Ju mer du fokuserar inåt på dig själv ju olyckligare blir du! Hon menade att man finner lyckan genom att inte vara så egoistsikt inställd och istället fokusera mer på andra och på omgivningen. Ju mer du fokuserar på dig själv ju mer missar du av livet (du blir blind). Det är från andra du får glädje.

Jag tycker att alla uttalanden är mycket tänkvärda. Så pass att jag inte vill skriva mer nu utan hoppas alla ni (få) som eventuellt läser detta inlägg tar denna söndag till att beakta dem lite närmare (än vanligt)! Se det som lite vardagslyx att tänka på hur du kan bli lite lyckligare i din vardag...

Kram
Miss M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar