tisdag 27 september 2011

Det känns BRA!

Jag rensar och rensar hela tiden nu! Varje dag sorterar jag ner i mina lådor - spara, skänka, sälja, slänga. Därmed känner jag också en underlig men skön lättnad i mitt hjärta! Det känns BRA! Bra att få ordning på sakerna (dessa döda ting som jag håller fast vid). Bra att välja ut det som verkligen betyder något och som jag faktiskt fortfarande har nytta av. Så mycket jag/vi har som inte används eller som (faktiskt) inte betyder så mycket längre. Och visst är det så (eller iaf borde vara så) att minnen ska sparas i hjärtat och hjärnan - inte i en kartong märkt med Minnen. Jag har dock en halv låda kvar med denna märkning; som får sparas ett tag till. Men det är mest av platsbrist som gör att de inte får stå framme.

Ikväll är jag också på väg till min första SWISH - klädbyte! Det känns positivt, men lite annorlunda, att träffa människor med samma känsla/tankar kring konsumtion. Eller som någon skrev (Leojes):

KONSUMERA ELLER KONSUMINDRA !?

Den bästa dealen man kan göra är väl att ge bort något som man själv inte har användning för längre till någon som vill använda den för att få (tillbaka) något som någon annan inte känner så mycket för längre och på så sätt blir den ny för mig!

Ibland (ganska ofta faktiskt) blir jag frustrerad över mentaliteten i samhället som fortfarande verkar köra på sina gamla spår:

- Ge så lite som möjligt - ta så mycket som möjligt!
- Köp och släng! Eller Köp och spara i låda!

Varför är det så svårt med:

- Ge så mycket som du kan - ta när du verkligen behöver det!
- Slit och släng! Eller: Slit och laga! samt: Köp och byt! Eller varför inte: Byt och byt! RE-CYCLE - aha!

Ja, mina vänner! Är det så svårt att ställa om tanken och sedan handlingen...!?

Miss M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar