tisdag 13 september 2011

FRIHET - på vems bekostnad?

Jag ska vara ärlig; jag konsumerar inte så mycket "nyheter" (tidning, TV, internet eller radio) som jag skulle vilja. Men då och då så tar jag faktiskt upp en media och läser/lyssnar/tittar väldigt ingående. Oftast råkar det dessutom också var så att vid dessa tillfällen snubblar jag direkt in en diskussion som redan fanns i mitt huvud!

Som i förra veckan t.ex. på programmet: "Landet brunsås" på SVT som under 30 min diskuterade KÖTT och köttindustri! Eller ännu mer aktuellt: igår ikväll när jag tog upp Fria Tidningen från i lördags (som jag var på väg att slänga i pappersinsamlingen) och läser rubriken för INLEDARE: Konsumtion som frihet eller slaveri! Det här sätter verkligen igång min hjärna - den blir stimulerad, kreativ och lite galen! Och jag vet att det kanske är svårt för många, men jag älskar lite "radikal brainstormeri"! Med en förankring till verkliga problem ska tilläggas! Ännu mer går jag igång på personer som verkligen tar ord till handling och visar på andra vägar än den som "går med strömmen"!

Nyfikna som jag hoppas att Ni nu är över vad min hjärna gjorde en trippel-volt av, ska jag här nu ta upp det som artikeln (delvis) berörde som tillika är det som jag ofta grubblar på! Ni kanske redan har gissat (!?) men för att göra frågan enkel:

Konsumtion - bra eller dåligt?

Och jag menar på riktigt! Inte med svaret: både och, dvs både bra och dåligt punkt slut! Många kanske suckar högt då men jag tycker att man kan aldrig diskutera för mycket eller för länge om denna fråga! VARFÖR? Jo, för att den är komplex men ändå ganska enkel: vi kommer aldrig kunna undfly det ansvar som kommer med konsumtion! Därför att den också ÄR så personligt förankrad! Trots köpstopp och andra fina metoder kommer vi inte kunna undgå att den finns. Därför bör den tas på allvar! Och därför bör alla som konsumerar verkligen fundera kring detta och ta ett beslut. Särskilt också eftersom den är så starkt förknippad med det som vi upplever som FRIHET idag! Nette Enström skriver (och jag håller med):

VÅR FRIHET ATT konsumera beror på att andra tvingas odla vår mat, producera våra prylar och serva oss med råvaror och arbetskraft. Livegenskap, slaveri och skuldslaveri är bärande delar i den globala ekonomi som ger oss "frihet".

Frågan bör alltså omformuleras: Frihet - på vems bekostnad?

Jag kan ibland bli väldigt deprimerad i min tanke av att MIN FRIHET faktiskt är på bekostnad av någon annan(s)... Och det är ju lika för alla; det går inte att komma ifrån när vi lever i ett samhälle som bygger på att man ska arbeta mycket för att då kunna "köpa sin frihet" i form av prylar till hemmet eller accessoarer kopplat till sitt utseende (eller något annat man konsumerar för att fylla sitt tomrum)! Den hårt styrda och kontrollerade (falska) frihet som innebär att hålla människor så pass upptagna med sina egna liv att de glömmer att det finns andra runt omkring dem som "bär upp" denna livsstil får mig verkligen att må illa. Som en riktigt dålig vinterkräksjuka... Demokrati med yttringsfrihet!? Ja, så länge man ser till att folk inte orkar yttra sig och sedan göra det så svårt som möjligt för dem som orkar.

Så för att göra något åt det kastar jag mig nu i debatten som visat sig vara väldigt känslig. Särskilt i ett samhälle som påstår sig vara uppbyggd på så kallad demokrati och frihet... Jag frågar mig ofta: Hur kan människor leva med denna vetskap = samvete och sedan fortsätta att låtsas "som om det regnar"! Eller kan man intala sig själv att maten som ligger på tallriken är gjord av sig själv och att sakerna man håller i handen växte på trädet utanför huset man bor i! Själv går jag nästan under av skuld när jag inser fakta! Men jag förstår också att ingenting heller blir ju bättre av att ignorera problemet med konsumtion eller tänka att en människa ändå inte gör någon skillnad! För det är inte sant! Med aktiva val och omformulering av begreppet FRIHET är glappet kanske ändå inte så stort! Det handlar ju kanske först och främst att göra sig FRI av behöver av materiella ting och sedan att göra sig FRI från alla påhittade krav och "måsten". För verkligen FRI är man väl när man själv bestämmer över sin tid och sina val och gör dem utifrån kärnan av sig själv och sina närmsta!

Men givetvis är ju allting relativt och som sagt ganska komplext. Nette Enström skriver ytterligare två saker som JAG funderar över (men inte kommer ta upp i detta inlägg):

1) Ty även rättvisemärkt och grönkapitalistisk konsumtion är i grunden ohållbar och nykolonial!

2) Ett samhälle som bygger på hänsynslöst utnyttjande av andra människor, djur och natur förtjänar sin undergång!

Jag vill gärna tro att det finns en inneboende kraft hos människor att agera mer solidariskt och mindre ekonomiskt och personligt vinstdrivande. Jag tror bara att den långa arbetstiden (8 h +) får de flesta att inte orka reflektera över vilken skillnad de skulle göra om man la om sitt fokus och verkligen upplevde de vinster som faktiskt kommer automatiskt med solidariska handling och bemötande i kombination med en minskad konsumtion... Men detta kräver en arbetstidsförkortning och det gynnar inte det ekonomiska samhället. Inte undra på att förslaget på 6 h arbetstid aldrig verkar gå igenom... För vad skulle hända om folk fick lite mer tid men mindre pengar i fickan? Ja, kanske skulle de värdesätta tiden och konsumera mindre!? Vilket skräckscenario... ;-)


/ Miss M

Läs hela artikeln från Fria Tidningen HÄR!
Lyssna på låten BUA HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar