söndag 18 april 2010

Tjänstebanken!

I mitt sökande efter en mer minimalistisk livsstil kan jag inte låta bli att fundera mer på det här med "Tjänstebanken" som jag läste om i Paulo Coelhos "Zairen"... Det finns en stor poäng med hela konceptet och det väcker mitt intresse väldigt starkt! Det måste finns fler som gjort försök på det här, men någon som lyckats? Vet inte... Måste googla runt och kolla upp det lite närmare, för om det finns något liknande är jag inte sen att hoppa på... Eller utveckla vidare! Kanske i mindre skala och inte bara gällande tjänster - kanske även produkter!

Tjänstebanken enlig Coelho:
I alla relationer gör man insättningar, man investerar i relationen. Det kan vara känslor, tillit, förtroende etc. Värdet finns kvar i banken. Om man sedan vill göra ett "uttag" ber man om en tjänst, och blir man nekad tjänsten så kan värdet minska om inte det råder en jämn fördelning mellan utförda och nekade "uttag". Upprepas detta så slutar man göra insättningar och väljer då helt enkelt en annan bank. Värdet som är kvar betyder ingenting, om man ändå inte har möjlighet att ta ut det... Då förtvinar värdet tills det till slut kanske är noll. Det är viktigt att bygga upp ett ordentligt kontaktnät i tjänstbanken.

Alla sorters relationer handlar om ett givande och tagande om den ska fortsätta leva!

Miss M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar